PhD in Neurosciences

2024/2025

What you learn

The purpose of the Doctorate in Neurosciences is to transfer to future doctors the accumulated experience and knowledge generated around various neurodegenerative diseases and other disorders of the nervous system, as well as to introduce them to the culture of cutting-edge research that in the future will allow them to effectively address these diseases and, eventually, find a cure for them.

Professional and academic career

Professional and academic career

Postdoctoral researcher in Health and Life Sciences Areas. Training focused on Health professionals and researchers (generation of researchers in Medical/Healthcare personnel, Resident Intern Doctor MIR, Resident Intern Pharmacist FIR, Resident Intern Biologist BIR, Resident Intern Chemists QUIR, etc...)

Research lines

This are the main research lines for current study.

  • Anti-inflammatory drugs
  • Bases celulares y circuitales de la Epilepsia. Control de la excitabilidad y modificaciones de la plasticidad sináptica
  • Bases celulares y moleculares de la fisiología de los ganglios basales. Modificaciones de la plasticidad sináptica en patologías extrapiramidales como la enfermedad de Parkinson, Huntington, disquinesias, etc.
  • Bases celulares y moleculares de la memoria y aprendizaje. Fenómenos de plasticidad sináptica y sus modificaciones en demencias (enfermedad de Alzheimer), etc
  • Bases celulares y subcelulares de la función de canales de potasio y receptores para neurotransmisores en el sistema auditivo
  • Bases moleculares y celulares de la plasticidad neuronal. Mecanismos moleculares y celulares relacionados con la plasticidad neuronal a largo plazo.
  • Bases subcelulares que median la asociación y acoplamiento funcional entre receptores para neurotransmisores y los canales iónicos en el sistema nervioso central
  • Biomarkers of Stroke.
  • Desarrollo de implantes artificiales para regeneración de nervios periféricos
  • Detección precoz de la enfermedad de Alzheimer basada en la combinación de diferentes marcadores
  • Disección y búsqueda de nuevas dianas farmacológicas. Estudio de los mecanismos de acción de posibles nuevos fármacos neuroprotectores. Participación de la mitocondria y segundos mensajeros en los procesos neurodegenerativos.
  • Enfermedad de Parkinson y otros parkinsonismos / Demencias / Enfermedades priónicas / Disautonomía Epilepsias fármacorresistentes
  • Estudio de la inervación del segmento axonal de las neuronas principales del córtex cerebral
  • Estudio de los mecanismos de acción de posibles nuevos fármacos neuroprotectores
  • Estudio de los mecanismos que guían la atención visual y de las interacciones corticotalámicas
  • Expresión de factores que impiden la regeneración postlesional de las conexiones nerviosas mediante la aplicación de pequeñas moléculas inhibitorias como son los siRNAs y los antagomirs.
  • Fisiología de la transmisión sináptica.
  • Génesis y control de órdenes motoras con especial énfasis en los sistemas motores extraocular y facial.
  • Genética de esclerosis múltiple.
  • Localización celular y subcelular de canales iónicos en el sistema nervioso central.
  • Localización celular y subcelular de canales iónicos en el SNC y sus implicaciones funcionales: papel de canales de potasio en la función normal y patológica del SNC.
  • Localización celular y subcelular de receptores para neurotransmisores en el sistema nervioso central.
  • Magnetorrecepción en "Drosophila melanogaster": fisiología de la detección de campos magnéticos y los efectos que dichos campos pueden tener sobre organismos vivos.
  • Mecánica coclear, fisiología núcleos cocleares, implantes cocleares
  • Mecanismos celulares y moleculares de adaptación de las neuronas auditivas centrales al trauma acústico.
  • Mecanismos celulares y moleculares de degeneración, adaptación y reparación/regeneración en neuronas deprivadas de entradas sinápticas en modelos de sordera.
  • Mecanismos cerebrales subyacentes a los procesos de memorua y su deterioro.
  • Mecanismos neurofisiológicos que intervienen en el ciclo sueño - vigilia y en el procesamiento visual
  • Microglial phagocytosis in the adult hippocampus in health and disease
  • Microvascularización cerebral: estudio de su estructura y función, de los mecanismos implicados en su mantenimiento, regulación, desarrollo y plasticidad en condiciones fisiológicas y patológicas
  • Neural stem cells and neurogenesis in aging and epilepsy
  • Neurobiología Celular de la Audición y sus trastornos
  • Neurobiologia CelularSinaptogénesis, mecanismos de regulación de la actividad sináptica y mecanismos de adaptación, remodelación y plasticidad en el sistema nervioso
  • Neurobiología del dolor
  • Neurodegeneración y neuroprotección
  • Neurorehabilitación no farmacológica del control motor en mayores y enfermos neurológicos
  • Organización neuronal y conectiva del claustro cerebral de los mamíferos
  • Papel de las estructuras corticales (prefrontal, premotora, motora, hipocampal), subcorticales (estriado, amígdala, núcleo rojo, centros motores troncoencefálicos)y cerebelares en la adquisición de tareas de aprendizaje asociativo
  • Participación de la mitocondria y segundos mensajeros en los procesos neurodegenerativos
  • Participación del Sistema Cannabinoide Endógeno en la Diferenciación Neural
  • Procedimientos de fenotipado de ratones y ratas mediante el uso de técnicas de registro electrofisiológico (EEG)
  • Procesos de aprendizaje y memoria en "Drosophila melanogaster".
  • Procesos neuronales que subyacen al aprendizaje y la memoria en el animal despierto. Substratos neuronales de los comportamientos apetitivos y exploratorios
  • Propiedades oscilatorias de la corteza cerebral
  • Psicosis, Trastornos de Personalidad, Salud Mental Infanto-Juvenil
  • Psiquiatría
  • Recuperación de la función visual en las lesiones parciales de retina y en modelos de ambliopía experimental
  • Regeneración en el SNC: receptores nucleares
  • Relaciones funcionales entre la fisiología del sueño y los procesos de consolidación de memoria
  • Revisiones sistemáticas y metaanálisis
  • Rutas celulares y moleculares que participan en procesos neurodegenerativos (Parkinson, Huntingnton, Alzheimer e isquemia).
  • Sistema endocannabinoide en el cerebro sano y enfermo
  • Técnicas de liberación lenta de sustancias neuroactivas incorporadas a nanopartículas de materiales plásticos biodegradables de aplicación en el sistema nervioso central.
  • Trastornos psicóticos: epidemiología clínica y neurocognición.

Planning for teaching

Additional subject teaching

Candidates who do not meet all the necessary prior learning conditions for the programme may be required to complete additional courses in the form of subjects and modules from UDC Master’s and undergraduate programmes. The number of credits from additional subject teaching will not exceed 15 ECTS credits, which students may choose to complete before or after enrolment in the PhD programme.

Students who do not opt to complete additional coursework prior to enrolment should register for their extra subjects or modules at the same time as the PhD. Failure to complete additional coursework within a period of three consecutive terms will result in the termination of the student’s registration.

See also UDC PhD Policies and Regulations, Article 16: Applications.

complements credits
Introducción a la neurociencia 8
Técnicas experimentales en neurociencia 12

EIDUDC teaching and training activities

EIDUDC teaching and training activities

Programme-specific teaching and training activities

  • Attendance at National and/or International Congresses.
  • Stays in other research centers.
  • General mobility planning (Including those previously related).
  • Monitoring meetings for thesis projects, papers or research results.
  • Research Seminars.
  • Supervision agreement

    The PhD supervision agreement defines the academic relationship between the candidate and the University, the rights and responsibilities of each (including any intellectual and/or industrial property rights resulting from the candidate’s research), the procedures in place in relation to conflict resolution, and the duration of the agreement. It also specifies the duties of the PhD tutor and supervisor.

    The supervision agreement must be signed by the candidate, tutor and designated university representative (or representatives) within a maximum period of one month as from the date of registration. The supervisor’s signature may be added subsequently, once a supervisor has been appointed.

    When the document has been signed by all the relevant parties, the agreement is then added to the candidate’s record of activities.

    See also UDC PhD Policies and Regulations, Article 31: Supervision agreement.

    Research plan

    The candidate must prepare a research plan within six months of registration, with information regarding methodology, objectives, resources and milestones. The research plan is submitted together with the report of the supervisor and/or tutor for approval by the Academic Committee for PhD Programmes (CAPD). Improvements to the plan may be introduced with the approval of the supervisor and/or tutor based on the annual review of the student’s research progress.

    Research plans are subject to annual review by the CAPD, including the report(s) of the supervisor and/or tutor and the candidate’s record of activities. Students will be permitted to continue with their studies if the outcome of the review is satisfactory. If the outcome is negative, the student will be required to submit a new plan within a period of six months. If the committee is still not satisfied, the candidate will be removed from the programme.

    See also UDC PhD Policies and Regulations, Article 30: Research plan.

    Student mobility

    UDC holds student mobility agreements with universities and other third-level institutions across four continents. Students are offered several opportunities each year to apply to study abroad in one of these centres (for a single term or for a whole year), with the guarantee that all credits obtained will be duly recognised in their academic record upon their return.

    For each round of applications, the University publishes the list of exchange options available to students and, where relevant, the specific conditions associated with each. Students may also apply to the University for funding for international work experience placements and internships.

    Work experience placements are accredited in the student's academic record and the European diploma supplement. Students are free to decide in which host company or academic institution within the EHEA they wish to carry out their placement. To assist them in their search, the University has created an online noticeboard with jobs postings and other news.

    Work-study placements in A Coruña are arranged by the International Relations Office (ORI) of the UDC in collaboration with the international relations coordinators in the student’s home university. The general entry criteria, rights and obligations of students, and admission and acceptance procedures for the programme, are regulated by the UDC Mobility Policy.